SPORT REVOLUTION - Revista sportului românesc|Saturday, September 23, 2017
Sunteti aici: Home » Psihologie sportivă » Conștiența – un factor principal al performanțe

Conștiența – un factor principal al performanțe 

2.VOLEI FEMININ:CS DINAMO ROMPREST BUCURESTI-STIINTA BACAU 2-3,PLAY OFF DIVIZIA A1 (9.04.2013)

”Talentul nu este nimic altceva decât o perioadă prelungită de atenție și o perioadă redusă de asimilare mentală” (Konstantin Stanislavsky)

Se spune tot mai des în ultimul timp că „în România înalta performanță este obținută doar datorită sportivilor cu talent nativ excepțional”. Acest posibil adevăr mă face să înțeleg că principalul merit al performanțelor obținute de acești sportivi este moștenirea lor genetică. Adică, în lipsa unui program de selecție adevărat, a unor metode de antrenament  și mentalități moderne, ultima speranță de a mai obține medalii mondiale și olimpice ne stă în norocul de a găsi în continuare sportivi cu bagaj genetic de excepție. Identificarea acestor sportivi cu calități psiho-neuro-motrice care să promită performanțe nu ar fi imposibilă dacă selecția tinerilor nu s-ar mai baza pe cantitate, ci pe calitate.

Personal, sunt convis că talentul nativ contează mult, la fel cum sunt convins că funcția crează organul, iar psihicul nostru este rodul experiențelor acumulate de-a lungul vieții. Așadar, acum, când copiii ajung în sălile de sport din întâmplare, suntem obligați să găsim metode de a dezvolta abilități de excepție chiar și celor care aparent nu sunt născuți pentru a fi mari campioni. Deviza multor antrenori “cine rezistă rămâne, cine nu, pleacă acasă” trebuie schimbată cu ”fiecare sportiv ascunde un talent ce așteaptă să fie descoperit și dezvoltat”.

Schimbarea modului de relaționare antrenor – sportiv, cât și folosirea mijloacelor pe care le oferă știința, au devenit o necesitate în condițiile actuale. Atitudinea autoritară a antrenorilor exprimată prin sintagma ”muncești la antrenament  pentru că vreau eu” trebuie schimbată cu stilul democratic: ”muncești la antrenament pentru că asta îți dorești tu”. Mulți sportivi merg la antrenament din obligație ”pentru că așa trebuie sau pentru că altfel îi ceartă antrenorul”, nu pentru că le face plăcere sau pentru că asta își doresc cel mai mult. Sportivii neprofesioniști din Occident sunt în situația de a se duce zilnic la școală sau la serviciu, pentru ca apoi să meargă la antrenament și asta pentru că sunt conștienți de ceea ce își doresc cel mai mult. Pentru a remedia la noi acest aspect atât de important, antrenorul trebuie să întrebe sportivii: ce își doresc ei cel mai mult? De ce vin la antrenament? Întrebări care îi vor ajuta pe sportivi să învețe să gândească și să fie conștienți de motivațiile și acțiunile lor.

Conștiența a fost un subiect prea puțin dezbătut în mediul sportiv, dar este principalul factor al performanței, din el derivând învățarea, spontaneitatea, exprimarea potențialului maxim, implicarea, responsabilitatea ș.a. De obicei, conștiența a fost înțeleasă ca un aspect abstract al minții care include fenomene psihologice și senzoriale sau prin starea de “awareness”(foarte vigilent/prezent).

În domeniul sportiv ar fi bine dacă s-ar include metode psiho-pedagocice în timpul antrenamentelor sau în cadrul discuțiilor libere între antrenor și sportiv pentru dezvoltarea următoarelor laturi ale conștienței sportivului:

1. Conștientizarea spațiului în care sportivul se manifestă și a raportului cu antrenorul, colegii și adversarii – orientare și sensul acțiunilor sale;

2. Conștientizarea resorturilor/proceselor interioare care contribuie la executarea sarcinilor motrice;

3. Conștientizarea prezentului și al prezenței, focalizat pe sarcină într-un mod euristic;

4. Armonizarea laturilor conștienței: informațiile exterioare, gândirea, imaginația și emoționalitatea/kinestezia, pentru eficientizarea acțiunilor.

 FOTO: Cosmin Iftode

*Material preluat din numărul 39 al revistei Sport Revolution.

Articole relevante

Adaugă comentariu

Cod securitate * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.