SPORT REVOLUTION - Revista sportului românesc|Monday, September 25, 2017
Sunteti aici: Home » Motor » Auto-Moto » Istoria circuitului de la Ciolpani, episodul 2: 2001 – 2004, epoca marilor competitii internationale

Istoria circuitului de la Ciolpani, episodul 2: 2001 – 2004, epoca marilor competitii internationale 

4

Constructia si inaugurarea circuitului de la Gorgota-Ciolpani au fost urmate de o integrare la fel de rapida in circuitul marelor competitii internationale de motocross. In 2002, cluburile Top Cross TCS si Dual Racing au intrat in elita organizatorilor de astfel de competitii, dar si intr-o epoca ce poate fi caracterizata drept a marilor competitii. Am stat din nou de vorba cu domnii Ilie Raduta (Top Cross TCS) si Ciprian Popescu (Dual Racing) pentru a afla mai multe despre o perioada de normalitate, in care competititii de nivel european si mondial se defasurau frecvent in Romania, sub egida Federatiei Internationale de Motociclism.

Astfel, in 2002, la Ciolpani are loc primul concurs international, o etapa din campionatul european de 125 cmc, juniori, la care au participat Nicolae Cociu (Republica Moldova), dar si romanii Demeny Szabolcs si Nicolau Dan. In anul urmator, pentru a testa echipa organizatorica de la Ciolpani, Federatia Internationala de Motociclism a aprobat desfasurarea unei etape din Campionatul Mondial de Motocross cu Atas, eveniment pentru care circuitul a fost latit, grila de start marita, iar trambulinele modificate. Aceasta premiera pentru sportul romanesc a fost transmisa in direct la televiziunea nationala, un echipaj, cu tot cu motocicleta, fiind chiar invitat in studiorile TVR. Conditiile meteorologice au facut ca intrecerea sa fie si mai spectaculoasa, intrucat prima mansa s-a desfasurat pe vreme senina, iar cea de-a doua, dupa o ploaie torentiala, care a provocat, isi aduce aminte Ciprian Popescu, „un spectacol de adrenalina si de noroi, in care motocicletele de cross cu atas, adevarati mastodonti, erau strunite de echipaje, sarind si cate douzeci de metri pe trambuline.

„A fost o etapa dificil de organizat, dar pana la urma, toata lumea a fost multumita, de la piloti si oficialii FIM, pana la spectatori”, spune Ilie Raduta, cel care a avut forta logistica necesara organizarii acestei etape, tradusa prin masini grele, camioane si buldozere, cu care s-a lucrat din greu la circuit. Merita mentionat si fondul de premiere, 22.000 de euro, toti sportivii pana la locul 20 fiind recompensati pentru eforturile si pentru riscurile asumate!

Chiar daca nu s-a desfasurat la Ciolpani, merita mentionate cele doua etape  de campionat mondial de supermoto, desfasurate in 2003 si 2004 la Baneasa si respectiv Arad, noi premiere pentru Romania, transmise live la TVR.  „Am facut o echipa foarte buna cu Ilie Raduta si ne-am completat reciproc. Totusi, daca as da timpul inapoi, acum as spune ca aceste organizari au avut poate loc un pic cam devreme pentru Romania, marele public din tara noastra neavand cultura sportiva necesara pentru a intelege aceste evenimente de anvergura internationala”, spune Ciprian Popescu.

In 2004, turul de forta al organizatorilor continua cu etapele de campionat european de 85 cmc si mondial de MX3, doua competitii care veneau „la pachet”. De mentionat ca in acel an, la Ciolpani au alergat cativa piloti, care sunt actualmente piloti de campionat mondial si chiar mai mult decat atat. Numele lui Marvin Musquin cu siguranta trebuie sa spuna ceva iubitorilor motocrosului. Ei bine, dublul campion mondial al clasei MX2  a alergat in 2004 la Ciolpani, alaturi de Alessandro Lupino, dar si de Hristijian Iliovsky si de Todor Totev, viitori adeversari ai lui Adrian Raduta, in campionatul est european de motocross. De mentionat si alti sportivi cunoscuti din motocrosul romanesc, care au alergat la aceasta cursa: Ciprian Marianov, Lajos Bacescu, Julian Raduta, alaturi de moldoveanul Mihai Cociu.

In ceea ce priveste Campionatul Mondial de MX3, acesta era o variana mai abordabila a mondialului, implicand costuri mai mici pentru piloti, chiar si asa insa, bugetul necesar organizarii fiind de 50.000 de euro. Motoarele folosite erau de 450-530 cmc, iar printre cei care le struneau, apar din nou, nume mari, cum este cel al lui Kornel Nemeth si al lui Yves Demaria, triplu campion mondial la aceasta clasa, devenit in prezent unul dintre cei mai apreciati antrenori de motocross. De mentionat si viteza medie a castigatorului cursei, Kornel Nemeth, 58 km/h, dar si faptul ca aceasta a fost si cursa de debut a lui Adrian Raduta la acest nivel, sportivul Top Cross TCS reusind un rezultat onorabil, locul 23 din 27 de piloti care au plecat din grila de start.

„A fost o perioada foarte frumoasa si foarte intensa”, isi aduce aminte Ciprian Popescu. „Eram tineri si <nebuni>, munceam si 10-12 ore pe zi, am slabit zece kilograme, fara a face miscare fizica, pe cand pregateam etapa de mondial supermoto”, spune presedintele clubului Dual Racing, care a avut parte, in epoca si de un eveniment mai putin placut. “Am contat pe sprijinul si pe cuvantul sponsorilor, care nu si-au indeplinit insa cu totii promisiunile, au fost si oameni care mi-au intors spatele, iar cand a fost sa trag linie, a trebuit sa imi vand apartamentul pentru a plati datoriile. Experienta acelor ani a fost insa una foarte interesanta, am cunoscut persoane din FIM si din YouthStream, sportivi de top, cu care tin si acum legatura, pentru ca am ramas prieteni. Sunt si acum in relatii foarte bune cu Greg Atkins si Eddie Seel”, explica Ciprian Popescu.

foto: motocross-cup.ro

 

Articole relevante

Adaugă comentariu

Cod securitate * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.