SPORT REVOLUTION - Revista sportului românesc|Monday, September 25, 2017
Sunteti aici: Home » Cercetare » Suntem ceea ce mâncăm

Suntem ceea ce mâncăm 

ionel costeschi inms

Nu există o anumită vârstă de la care ar trebui să începem să avem un stil de viață sănătos și nici una la care să considerăm că deja e prea târziu. Un regim alimentar adecvat și practicarea oricărui tip de activitate sportivă sunt căile cele mai simple pentru e evita o serie lungă de boli și pentru a ne simți mult mai bine în propria piele. De asta și-a dat seama și doctorul Ionel Costeschi, care la vârsta de 50 de ani a realizat cât de simplu și benefic poate fi să trăiești, într-adevăr, sănătos.

Costeschi este medic ortoped în cadrul Institutului Național de Medicină Sportivă. Până acum opt luni, el avea o problemă cu greutatea, pe care a depășit-o însă grație unei alimentații corespunzătoare și mișcării. Nu am avut plăcerea să îl cunosc înainte, astfel că nu pot garanta că nu era atât de plin de viață și la 108 kg, însă omul pe care l-am întâlnit acum m-a surprins încă de la început prin energia și pozitivismul său.

“Până acum un an eram obez”, spune el. “Medicii mi-au găsit un început de diabet, un pui de hipertensiune și colesterolul ridicat. Am fost operat de hernie de disc, iar acum ajunsesem din nou cu lama cuțitului aproape de os. Bărbații ajunși la vârsta de 50 de ani simt nevoia să schimbe ceva, iar la majoritatea acest lucru este nevasta. Eu am hotărât să îmi schimb modul de viață. Am fost la nutriționist și am respectat cu sfințenie ce mi-a recomandat.”

Costeschi spune că un rol esențial în respectarea regimului alimentar îl au motivația și anturajul. “Nevasta mea a ținut același regim ca și mine, care constă în trei mese principale si două gustări, toate la ore fixe. Până atunci, eram amândoi victimele bucătăriei tradiționale, care consta în ciorbe și mâncăruri cu multe grăsimi. Acum durează trei minute să îmi gătesc ceva. Pun în tigaie tot felul de legume: broccoli, conopidă, mix vegetal din diverse legume, roșii. Am norocul de a avea lângă București o mică seră unde am plantat roșii pe care le congelez și apoi le pun în tigaie, iar gustul este deosebit. Mâncând astfel, am pe limbă 10-20 de gusturi deodată, în timp ce la friptură aveam doar trei gusturi: grăsimea, carnea și cartofii.”

Poate cea mai bună parte a consumului de alimente sănătoase este că nu trebuie să ne îngrijoreze cantitatea lor. Să fii nevoit să te limitezi la a consuma cantități mici este neplăcut, mai ales atunci când organismul tău este obișnuit cu porții ceva mai mari. Asta nu este însă una dintre problemele doctorului Costeschi: “Grașii se crucesc când văd cât de mult mănânc și mă întreabă cum de nu mă îngraș și eu din nou. Ei mănâncă puțin, dar concentrat: o bucățică de grăsime, o porție de cartofi prăjiți. Eu mănânc un castron întreg de salată în care pun roșii, castraveți, dovlecel crud, ciuperci crude, ardei, salată, ulei de măsline, iar când simt că m-am plictisit de gustul acesta adaug alune de pădure, migdale sau muguri de pin. Beau sucul a zece lămâi pe zi, nu am avut gastrită, am vitamina C din plin.” Ce-i drept, sună bine, dar parcă lipsește carnea, s-ar gândi majoritatea oamenilor. Nici vorbă, spune Costeschi: “Nu pledez pentru vegetarianism sau vegam. Mănânc vită, pui, curcan sau pește, însă niciodată porc. Îmi place să cred că suntem ceea ce mâncăm: dacă mâncăm porc, nu putem avea pretenția să devenim căprioare.”

Totuși, chiar dacă grăsimile și amidonoasele dispar din ecuație, cinci mese consistente pe zi nu par să sune deloc ca o dietă tipică de prin reviste, care au tendința generală de a recomanda scăderea drastică a cantității de alimente consumate. Așadar, a funcționat pentru Ionel Costeschi acest regim? Răspunsul este de trei ori da, câte o dată pentru fiecare 10 kilograme slăbite. “Am reușit să slăbesc 30 de kilograme în opt luni. Mă simt excepțional, am o sete de viață și de mișcare formidabilă. Acum opt luni de zile am învățat să joc tenis și fac asta constant. Fizioterapeutul meu mi-a recomandat să nu joc tenis, având în vedere că am avut hernie de disc. Ce era să fac, să stau să aștept cu o lumânare între degete? De când am început să joc, nu am avut nicio problemă, iar jocul meu progresează.”

Este clar, regimul alimentar al lui Ionel Costeschi și noul său stil de viață i-au adus multe beneficii atât la nivelul sănătății fizice, cât și al spiritului. Am fost curios, pentru comparație, să aflu cum arăta o zi din viața sa înainte de această schimbare în bine: “Dimineața nu mâncam nimic, doar beam o cafea și câteodată mai și fumam, bine că am renunțat. Lucram, iar după-masa veneam acasă și aveam trei tipuri de ciorbă în frigider. Puneam în microunde un polonic și jumătate de ciorbă, iar până se încălzea mâncam câteva polonice reci. Apoi o mâncam și pe cea caldă, felul doi, după care dormeam trei ore. Nutriționistul spune că nu e bine să dormi două ore după ce ai mâncat, însă eu habar nu aveam. Apoi mă întorceam la treabă, evident că mergeam cu mașina, nici vorbă de mișcare, veneam acasă, mâncam din nou și după, evident, beam câteva pahare de vin.” Să treci de la acest obicei alimentar la unul cât se poate de sănătos este într-adevăr dificil, însă el a reușit și nu regretă niciun moment.

Costeschi se arată extrem de nemulțumit de tendința societății de a împinge oamenii spre un consum nejustificat de alimente nocive și spune că, din păcate, oamenii sunt mult prea permeabili la reclame. Modul în care el transpune plastic acest cerc vicios este de-a dreptul savuros: “Eu am o imagine a unui individ obez cu o tavă pe burtă plină de grăsimi saturate, sucuri concentrate, glucide concentrate și alcool pe care la bagă cu ambele mâini într-o gură de forma de unei pâlnii în timp ce stă pe o bicicletă medicală și pedalează, încercând să dea joc caloriile.”

Așadar, concluziile pe care fiecare dintre noi trebuie să le tragă din experiența doctorului Ionel Costeschi sunt clare: indiferent de greutatea pe care o avem, tava din fața noastră trebuie să conțină doar alimente sănătoase. Asta nu înseamnă însă că ar trebui să ne oprim din pedalat.

FOTO: Alexandra Carpen

* Articol publicat în numărul 47 (martie) al revistei Sport Revolution

 

Articole relevante

Adaugă comentariu

Cod securitate * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.