O noua disciplina gimnica si-a facut aparitia in peisajul sportiv mondial: gimnastica estetica de grup, prescurtata AGG de la „Aesthetic Group Gymnastics”. Este patronata la nivel global de IFAGG, federatia internationala de specialitate, cu sediul in Helsinki, Finlanda.
Filosofia acestui sport, la respectarea careia IFAGG tine foarte mult, rezida in miscari armonioase ale intregului corp efectuate cu utilizarea naturala a puterii corporale si sustinute de o respiratie corecta si fluenta. Gimnastica estetica de grup abunda deci in elemente corporale naturale dar si stilizate in care soldurile reprezinta centrul de baza al dinamicii. O miscare executata cu o parte a corpului se reflecta natural in intreg corpul, iar elementele curg unul din celalalt trebuind executate clar si vizibil cu varietate in dinamica si viteza.
Coregrafiile sunt executate de grupuri de pana la 14 componenti. Majoritatea practicantilor sunt fete, insa deschiderea IFAGG a facut ca in mai multe tari sa apara si baieti, iar in anumite competitii sunt categorii speciale pentru echipele mixte si pentru echipele compuse exclusiv din gimnasti[1].
La ora actuala exista doua programe:
– cel clasic de peste 2 minute (pana la 2:45 in cazul seniorilor)
– cel scurt intre 1:30 si 1:45 minute dedicat juniorilor si seniorilor care provin din alte sporturi; acest program a fost special gandit pentru a facilita intrarea echipelor noi usurandu-le accesul la competitiile AGG.
Regulamentul AGG pune extrem de mult accent pe sanatatea sportivilor, fiind descurajate executiile care forteaza extrem limitele corporale ale gimnastelor si posturile care pot conduce in timp la dureri.
Arbitrii evalueaza o compozitie din trei puncte de vedere: tehnic, artistic si executie. In competitiile oficiale sunt cate cel putin 4 arbitrii pe fiecare sectiune, nefiind permisa prezenta a 2 abitri din aceeasi tara in acelasi panel. De asemenea, arbitrii nu pot face parte din brigada daca au vreo legatura cu una dintre echipe (o antreneaza, o patroneaza, e ruda cu una dintre gimnaste etc).
Pentru a obtine punctele de la valoarea tehnica, gimnastele trebuie sa arate valuri cat mai diversificate, leganari, fandari si inclinari, aplecari, relaxari, contractii si rasuciri. Executarea acestor miscarii proprii gimnasticii estetice de grup in serii si combinatii aduce puncte mai multe.
Pe langa aceste miscari corporale reprezentative pentru AGG, se regasesc si elementele clasice de gimnastica: sarituri, echilibre, piruete. Punctul de vedere din care sunt acestea evaluate este insa usor diferit fata de celelalte ramuri ale gimnasticii, punandu-se accent mai mult pe controlul muscular si incadrarea lor in compozitie intr-un mod fluent si unitar, respectand cerintele fondului muzical ales si mai putin pe gradul de deschidere. AGG lasa o foarte mare larghete coregrafului in privinta alegerii formelor de sarituri, echilibre si piruete. Regulamentul stipuleaza caracteristicile acestora, neincadrand in tabele finite forme stabilite. Forma poate fi una originala. Toate elementele au acelasi punctaj, insa trebuie sa existe varietate si lucru muscular bilateral, gimnastele fiind obligate sa arate miscari atat pe un picior cat si pe celalalt, fata, spate si lateral, cu schimb de nivel etc.
De asemenea, intr-o compozitie AGG mai intalnim elemente acrobatice (mai ales la categoriile de copii, dar aproape suprimate la junioare si senioare), elemente de flexibilitate, pasi de dans, miscari ale bratelor etc.
Valoarea artistica tine cont de calitatea gimnastelor, structura compozitiei si interpretare. Codul de reguli explica la acest capitol fiecare 0,1 puncte, astfel incat coregrafii primesc un ajutor foarte mare in crearea compozitiilor trebuind sa tina cont de toate micile detalii artistice, iar din prisma arbitrajului sunt reduse la minimum diferentele de viziune.
Grupul trebuie compus din gimnastele cu acelasi nivel al pregatirii si care au calitatati precum flexibilitate, forta, viteza, anduranta si coordonare. Ele trebuie sa demonstreze o tehnica impecabila si similara pentru toate componentele si sa respecte filosofia acestui sport. Sincronizarea este obligatorie, la fel ca si performarea ca o echipa unitara. Grupul trebuie sa poate fi perceput de spectator ca fiind o singura entitate, o entitate care se intinde, se restrange dar care ramane unitara.
Executia pune accent pe sanatatea gimnastelor, fiind penalizate pozitiile corporale care pot conduce in timp la accidentari. De altfel, colaborarile care presupun ca intreaga greutate a unei gimnaste sa fie sustinuta de alta sunt interzise la categoriile de copii. Altfel, programul junioarelor si senioarelor este presarat cu multe astfel de elemente din ce in ce mai spectaculoase, grupurile intrecandu-se in originalitate in fiecare an. Exista si obligatia la ele de a avea un punct culminant in coregrafie, acel moment pe care spectatorii sa-l retina ca fiind cel mai spectaculos. In asa fel apar elemente in care gimnastele isi arunca la mare distanta de sol una sau mai multe colege sau in care se fac acrobatii interesante pe umerii ori bratele/spatele altor gimnaste intr-un moment cheie al fondului muzical.
Coregrafia trebuie sa aiba o tema, sa spuna o poveste, iar totul trebuie sa fie in concordanta cu aceasta, de la muzica la costume si la decoratiunile de par. Tema si in consecinta muzica trebuie sa fie potrivite categoriei de varsta. De exemplu, coregraful nu poate alege pentru copii melodii prea serioase, greu de interpretat, puternice. In acceptiunea IFAGG, categoriile de copii sunt:
– 8-10 ani
– 10-12 ani
– 12-14 ani.
La ora actuala, sunt 37 de tari care concureaza in competitiile IFAGG, cele mai multe dintre ele aflandu-se la inceputurile dezvoltarii acestui sport. In aceasta situatie se gaseste si Romania care are un club afiliat la Federatia Internationala: Clubul Sportiv Ritmica din Bucuresti. Acesta a inceput in 2014 sa selectioneze si in 2015 sa lucreze cu copiii in vederea dezvoltarii acestei noi ramuri. Un an mai tarziu dupa cateva intruniri cu oficialii IFAGG a venit si afilierea. Intrucat aceasta activitate era foarte la inceput, antrenorii CS Ritmica au mers personal in Finlanda si au stat o saptamana cu echipele OVO[2]in cantonament invatand atat elementele proprii acestui nou sport cat si tehnica predarii lor la copii. Din 2017, deja 2 grupuri ale CS Ritmica isi faceau aparitia – „Elegance” (8-10 ani) cu 10 componente si „Violette” (10-12 ani) cu 7 componente – la competitiile „Moldova Open Cup” din Chisinau si la „Academic Cup” in Sofia, acesta din urma facand parte din competitiile Campionatului European. Romancele noastre, foarte bine pregatite corporal dar totusi aflate la primele experiente de acest fel, au facut fata cu brio concursurilor. De la Chisinau s-au intors cu o medalie de aur si una de argint. Iar dupa ce s-au pregatit in prelabil inclusiv cu o antrenoare din Norvegia adusa special pentru ele prin eforturile clubului si ale parintilor, fetele au fost la Sofia unde si-au reprezentat tara cu mandrie si au reusit performanta de necrezut de a se califica in finale, intr-o competitie de inalta clasa si anvergura. Trebuie precizat ca toate eforturile gimnastelor noastre au fost sustinute integral de parintii lor, intr-un „iures” intens de cheltuieli atat cu deplasarile efective, cat si cu pregatirile: treninguri tricolore, costume deosebite de concurs etc.
Antrenoarea CS Ritmica a obtinut in 2016 brevetul de arbitru international, iar pentru viitor planurile sale sunt nu mari ci uriase. Avand certitudinea ca aceasta noua disciplina va prinde in Romania, mai ales ca sport de masa, „panzele” sunt toate sus.
Daca in multe tari, inclusiv in cele de langa noi: Moldova, Ungaria, Bulgaria etc, exista deja Federatii separate care gestioneaza dezvoltarea acestui sport, la noi lucrurile se misca greu, inca nefiind oameni suficienti in Ministerul Sportului pentru a se convoca si reuni comisia care se ocupa de recunoasterea practicarii unei noi ramuri sportive.
In paralel insa cu lentoarea administrativa, gimnastica estetica de grup isi urmeaza cursul in Romania, fiind in prezent peste 200 de practicanti. Iar numarul lor este in crestere. Antrenori din alte discipline se profileaza si pe aceasta noua ramura, se tin antrenamente deschise, cursuri, vin antrenori din strainatate pentru a ajuta. Este o efevescenta care nu poate duce decat catre succesul acestui nou sport.
[1]in continuare in acest articol vom utiliza genul feminin avand in vedere proportia masiva a gimnastelor din numarul total de practicanti
[2]Unul dintre cele mai mari cluburi de gimnastica estetica din Finlanda, numarand peste 1000 de practicante.
articol de Denisa Eustasius










Leave a Reply