Că TVR este singurul post public de televiziune din România ştie toată lumea, însă puţini sunt cei care ştiu câtă muncă stă în spatele unei astfel de televiziuni, care, în ciuda tuturor schimbărilor de pe piaţa mass-media, a rămas aceeaşi instituţie serioasă de presă, a cărei misiune este de a informa corect şi complet publicul. Un rol aparte în TVR îl are departamentul Sport, condus de Mihnea Ionescu. În calitate de redactor şef, Ionescu ne-a dezvăluit de ce audienţa jurnalului sportiv de la TVR a crescut în ultimul timp şi, totodată, care sunt ingredientele acestui succes care face din postul public o alternativă serioasă pentru televiziunile comerciale.
S.R.: În calitate de coordonator al departamentului emisiuni şi ştiri sportive de la TVR, cum vă alegeţi evenimentele pe care le prezentaţi publicului larg, ţinând cont că sunteţi singura televiziune din România care abordează şi alte sporturi, nu doar fotbalul?
M.I.: Asta e treaba editorilor de zi. Facem o şedinţă de sumar la care particip şi eu şi în cadrul căreia decidem ce evenimente să abordăm. Într-adevăr, TVR este singura televiziune generalistă din România, care acordă o pondere mare şi altor sporturi, ba mai mult, noi deschidem jurnalul cu alte sporturi când se face performanţă, ceea ce la alte televiziuni rar vezi. Încercăm să acoperim cât de mult putem din celelalte sporturi, tuturor sporturilor le acordăm atenţia cuvenită, fără a neglija fotbalul.
S.R. Se poate spune că această abordare este asumată din interior în virtutea faptului că TVR este post public şi are rolul de a informa corect şi complet oamenii?
M.I.: Suntem post public şi trebuie să respectăm un standard, suntem o alternativă pe piaţă mass-media sportivă. Noi facem un alt jurnal de sport decât la celelalte televiziuni generaliste. E adevărat, poate noi nu suntem la fel de expuşi rigorilor audienţei precum sunt alţii, dar nici nouă nu ne place dacă nu ne regăsim cât mai sus în topul audienţelor.
“La TVR nu intrăm în această morişcă nebună a scandalului autoinventat!”
S.R.: Dacă dumneavoastră aţi lucra la o televiziune generalistă privată, ce abordare aţi avea?
M.I.: Îmi e greu să spun, deoarece acolo există un patron, iar ei impun o anumită direcţie. Ei îţi impun nişte rigori ale audienţei, pe care, din nefericire, în România de azi nu le poţi realiza decât cu subiecte gen Steaua sau echipa naţională de fotbal, ele se “vând” cel mai bine. Cu toate acestea, noi, la TVR, nu intrăm în această “morişcă nebună” a scandalului autoinventat. La TVR nu veţi vedea niciodată ştiri cu transferuri fabuloase care nu se vor realiza niciodată. Preferăm să dăm o ştire de sport autentic.
S.R.: Cât de mare este presiunea audienţei pentru TVR?
M.I.: Există şi pentru noi o presiune a audienţei, deoarece se plătesc nişte bani pentru ştirile sportive, astfel de ştiri nu sunt ieftine. Din punctul de vedere al audienţei, stăm binişor, chiar şi pe perioada verii şi sperăm să mai creştem, deoarece un gen de sport adevărat trebuie să crească. Mai mult, trebuie spus că ora de prezentare a jurnalului sportiv de la TVR (n.r. ora 19.45) nu prea ne avantajează, deoarece sunt ştiri la PRO TV în acel interval. Avem o concurenţă destul de dură pe acel tronson orar, dar totuşi ne-am repoziţionat ca o alternativă de aproape cinci ani încoace.
S.R.: Unde se situează ştirile sportive ale TVR din punct de vedere al audienţei?
M.I.: Având în vedere că Antena 1 nu mai are ştiri sportive, ne aflăm pe locul doi, în spatele ştirilor sportive de la PRO TV. Punctul de intrare în emisi nu ne avantajează, dar în primele cinci minute dublăm audienţa. Omul iubeşte sportul şi se îndreaptă spre TVR pentru că poate vedea sport autentic. Noi diversificăm ştirile, le prezentăm în unghiuri de abordare diferite, inedite, venim cu ceva în plus. Căutăm să nu neglijăm nimic din ceea ce este de actualitate.
“Cine mai poate educa publicul, dacă nu TVR?”
S.R.: Presa din România se află într-o situaţie tragi-comică din cauza goanei după senzaţional. În această situaţie, se poate spune că TVR îşi asumă rolul de a educa publicul?
M.I.: La noi nu veţi vedea niciodată un titlul mincinos. Căutăm să educăm publicul pentru că suntem o televiziune publică. Dacă nu TVR educă publicul, atunci cine o mai poate face? Noi vrem să aratăm că în România mai există şi alte sporturi, nu doar fotbalul. Oamenii care fac performanţă şi muncesc din greu pentru ea trebuie promovaţi, lumea trebuie să ştie de ei.
S.R.: Înţeleg că vă doriţi să atrageţi cât mai mulţi români către ştirile din sport de la TVR. Veţi avea o competiţie dură cu PRO TV-ul…
M.I.: Poate da, poate nu. La un moment dat lumea se va sătura de senzaţional. Ziarele tabloide nu se mai vând la fel cum se vindeau acum câţiva ani, sper ca acesta să fie trendul şi în televiziune. Un rol important pentru a creşte audienţa îl joacă transmisiunile. La TVR oamenii au putut vedea echipa naţională de handbal feminin, Campionatele Europene de patinaj, FOTE.
S.R.: În România există o funcţie a mass-media de a educa publicul. Însă, cei de la Antene şi de la PRO TV susţin că ei difuzează ceea ce publicul cere. În această situaţie, mai putem vorbi de funcţia de educare a presei?
M.I.: TVR nu merge pe acest principiu, dacă publicul cere scandal, asta trebuie să-i oferi. Eu vreau să cred că nu este adevărat, cred că asta cer cei care măsoară audienţele. Sunt situaţii când o familie are două televizoare într-o gospodărie, iar unul dintre ele poate nu funcţionează şi atunci măsurătorile sunt greşite, ceea ce înseamnă că intenţia de consum a publicului nu se reflectă în audienţe. TVR încearcă să crească nu doar pe ştiri, ci şi pe transmisiuni live. Spre exemplu, ne-am luptat foarte mult să obţinem drepturile de televizare ale Jocurilor Olimpice de la Soci şi ale Jocurilor Olimpice de la Rio şi am reuşit să le obţinem, vom avea exclusivitate totală pe România. Au fost eforturi financiare consistente, n-a fost deloc uşor.
„Noi iubim sportul adevărat!”
S.R.: Ce competiţii majore va mai transmite TVR, pe lângă Jocurile Olimpice de iarnă şi cele de vară?
M.I.: Vom mai transmite Campionatul Mondial de fotbal de anul viitor, toate competiţiile mari de gimnatică, Campionatele Mondiale de nataţie şi polo, meciurile din deplasare ale echipei naţionale de fotbal a României, meciurile de handbal feminin de la Campionatul European, Cupa Davis, meciurile din UEFA Champions League în zilele de marţi. De asemenea, transmitem etapă de etapă meciuri din Superliga de rugby şi vom transmite şi meciurile echipei naţionale de rugby a României. Am încercat să ne îndreptăm atenţia către sporturile la care românii au succes pe plan internaţional. Noi iubim sportul şi ne pasă de sportul adevărat!
S.R.: Cât de important credeţi că este rolul Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) în România?
M.I.: CNA-ul reglemetează audiovizualul românesc. Aţi văzut că pe posturile private există numeroase somaţii publice din cauză că acestea încalcă nişte reguli impuse de CNA. La TVR nu au existat astfel de somaţii, deorece postul nostru nu se abate de la astfel de reguli.
Mihnea Ionescu: “Sportul îmi este foarte drag, aici am început munca de jurnalist. Am venit în TVR ca practicant în 2000 şi am fost angajat în vara lui 2002.”
“România e o ţară sigură comparativ cu multe ţări din Africa de Sud. În ţara noastră nu ţi-e frică să ieşi noaptea pe stradă singur.”
FOTO: arhivă personală.
* Articol publicat în numărul 40 (iulie) al revistei Sport Revolution
Leave a Reply