Nu poţi aştepta o recoltă de rezultate de excepţie dacă nu ai arat, semănat, plivit şi prăşit la nivelul pretenţiilor. Reţeta modelului românesc din sport trebuie să ţină seama de specificul, tradiţia, trecutul strălucit şi experienţa acumulată în cadrul unor „şcoli“… la atletism, nataţie, fotbal, gimnastică, canotaj, scrimă, kaiac-canoe şi multe altele de la Oneşti, Deva, Bacău, Orşova, Năvodari, Reşiţa, Cluj, Bistriţa, Piteşti, Rădăuţi, Satu-Mare, Brăila, Constanţa…
Sigur, şi acolo s-au făcut greşeli, dar pentru a nu se mai face, trebuie consultaţi „decanii“, acele modele de profesionişti, antrenori, profesori de educaţie fizică, tehnicieni, care le-au condus destinele, acei căutători şi descoperitori de aur olimpic care încă mai există pe ici-colo, dacă nu cumva „s-au stins“. Grăbiţi‑vă până nu e prea târziu. Drumul de la iniţiere, ocazională, întâmplătoare, la intrarea pe „ţeava ghintuită“ a performanţei… şi de aici până la „explozia“ înaltei performanţe e un drum anevoios. El trebuie programat, controlat, corectat la timp, modelat, pentru a nu se munci în zadar, respectând principiul lui Hipocrat „Primum non nocere“ – „Prima dată să nu faci rău“.
Întrebările clasice de care ne lovim acum sunt „unde ?“, „cu cine?“, „cu câţi?“, „cum?“.
Unde se vor desfăşura aceste proiecte, aceste activităţi pentru ca toţi să treacă prin sita selecţiei instituţionalizate, toţi să ştie să înoate, să alerge, să sară, să arunce, să patineze, să schieze, să se lupte? Cei mai mulţi povestesc cum au început, cu cine, dar şi unde, amintindu-şi de maidan, locul unde au debutat sau s-au iniţiat. Azi nu mai există, a murit. Consecinţele se simt. Ce‑am pus în loc? Piscine, poligoane, săli, stadioane, bazine în aer liber, piste, pârtii de schi etc. Când au fost făcute ele, cum, dar mai ales câte şi unde?
Mă uitam cu groază la televizor că nu se admite începerea anului şcolar fără WC‑uri sau cu unele gata să se prăbuşească, cu săli de clasă insalubre, fără mobilier, dar nimeni nu spune că nu au bazele sportive, sălile, piscinele, ministadionul în aer liber. Şi vrem să intrăm în Europa!
Am văzut o grădiniţă de copii la o instituţie care se dorea model, cu minipiscină, cu sală de jocuri, cu o minibază sportivă. Era admirabil! Politica sportivă a României trebuie să vizeze priorităţile, iar începutul îl constituie tocmai baza materială. S-a început cu construirea celor 400 de săli de sport, dar unde? Trebuia să se ţină cont că acestea erau o răsplată bine-meritată pentru munca, succesele, insistenţa şi garanţia unor rezultate deosebite.
Să ne întoarcem în timp, în perioada începutului de secol, după prima ediţie a începutului Jocurilor Olimpice moderne şi până în 1916, când bătrâna Europă nu înţelegea înfrângerile repetate în faţa americanilor încărcaţi de succese la atletism şi înot. Ce se întâmplase? În America acelor ani apăruse un nou model de a privi educaţia fizică şi sportul. Istoricii considerau că SUA şi-au stabilit rolul de putere politică, militară, industrială în lume. Mulţi europeni emigraseră în lumea nouă, apăruseră pe scena olimpică aceşti americani mereu învingători faţă de modelul învechit din ţările dominate de monarhiile prusace şi austro-ungare.
Imaginea educaţiei fizice şi sportului american se impunea pe zi ce trece. SUA erau vârful progresului ştiinţific în comerţ, agricultură, lucru sesizat încă de la expoziţia universală din 1951 de la Londra. Capacitatea umană angajată pentru asemenea competiţie era din plin solicitată. Monarhiile de limbă germană au sesizat că sunt depăşite, iar modelul american îi lăsase cu mult în urmă. Imediat, s-a trecut la un program amplu de eficientizare a sistemului german greoi, stilizat, unde se practicau exerciţii fizice pe aparate sub supravegherea strictă a profesorilor.
Elevii, studenţii, tineretul tânjeau după mişcarea liberă. Lipsa de experienţă a sportivilor germani şi austrieci în competiţiile atletice şi de nataţie i-au obligat să apeleze la instructori americani, mai ales că îşi doreau să organizeze Olimpiada din 1916. Deschiderea germană spre America a fost făcută de Carl Diem prin câteva lucrări de bază necesare noii strategii. America, însă, era dominată de spiritul de la Chicago de care aminteam în titlu. Primarul Bostonului l-a formulat în 1912 pentru prima dată: „Jocuri, jocuri în aer liber în parcurile oraşului amenajate special“. Arhitectura oraşului Chicago cuprindea parcuri, grădini, baze sportive nenumărate alăturate unor săli de antrenament multifuncţionale, bazine şi piscine, stadioane.
Conceptul de oraş-grădină adoptat de Chicago oferea un program de recreere şi practicare a sportului la distanţe minime sub deviza „sportul lângă casă“. Atunci, preşedintele Roosevelt a apreciat personal realizările metropolei americane, sesizând efectele acestor baze sportive şi parcuri care au redus vizibil criminalitatea, delicvenţa, alte practice nocive ale tineretului de atunci. Însuşi ministrul britanic al Educaţiei, Wood, a publicat un articol despre „miracolul de la Chicago“.
Mişcarea olimpică germană bazată acum pe „modelul american“ a început responsabilizarea municipalităţilor de pe cuprinsul ţării, publicând un ghid pentru dezvoltarea facilităţilor sportive, completat cu imagini de piscine, amenajări sportive, centre, cluburi de petrecere a timpului liber, copiate de Hegeman din oraşele americane. Aşadar, iată cu ce trebuie înlocuite maidanele româneşti azi, când ştim foarte bine câte unităţi militare au fost dezafectate pe tot cuprinsul ţării şi sunt oferite municipalităţilor. Să nu uităm câte terenuri de volei, handball, baschet, stadioane de fotbal, mai ales cele cu pistă de atletism, au dispărut. Într-o oază de verdeaţă, aceşti plămâni ai oraşelor pot oferi un viitor sportului românesc.
Ce se întâmplă? Spiritul privatizării pornit în ’89 ca un „tăvălug“ ne-a întors sigur spre 1851. Acum, maidanul plin de dragoste şi nostalgie nu mai e. Ce-am pus în loc în aceşti 20 de ani? Multe speranţe de mai bine, dar bazele sportive totuşi realizate sunt goale, fără lumea vie. Sunt frumoase şi atât. Nu există competiţii, nu există concursuri ad-hoc, ne grăbim să cumpărăm campioni gata făcuţi, uităm că sportul înseamnă viaţă, vitalitate, sănătate, speranţă de viitor, dar şi cultură, artă, ştiinţă, educaţie. Gândiţi-vă ce trebuie să facem, cât mai repede, ca aceste baze sportive să devină vii.













Leave a Reply