Blocajele emoţionale se pot vedea destul de des în anumite atitudini, execuţii deficitare sau întârziate ale sportivilor. Atitudinea este manifestarea comportamentală pe care ceilalţi oameni o pot observa de la distanţă. O atitudine crispată, tensionată, ezitantă, are la bază un blocaj emoţional. Execuţia deficitară datorată impulsivităţii, tensiunii necontrolate sau fricii de eşec îşi are rădăcinile într-un blocaj emoţional. Ezitarea arată întodeauna lupta dintre voinţa de a face şi teama de a nu greşi care este de asemenea o componentă a unui blocaj emoţional.
Şocul, sperietura, frica, ruşinea, durerea pe care le trăieşte sportivul în timpul unei accidentări sau al unui eşec se condensează sub forma unui blocaj emoţional care cu timpul se localizează la nivel inconştient (prin îngroparea acestor amintiri traumatice sistemul ne protejează de durerea cauzată de acestea). Blocajele emoţionale sunt amintiri emoţionale ce se activează la orice stimul care este aseamănător evenimentului traumatic. De exemplu: este de ajuns să auzim câteva secunde o melodie pe care nu am mai auzit-o de mulţi ani (dar care a avut o mare încărcătură emoţională), pentru ca aceea emoţie să ne invadeze starea prezentă.
Frica sub toate aspectele ei, de eşec, de a nu fi certat, de a nu fi penibil sau jignit, este emoţia care stă la baza oricărui blocaj emoţional. Frica se manifestă în trei variante: te pune pe fugă, te blochează sau te aruncă în luptă (dar fără luciditate). La nivel inconştient sunt programele care controlează bătăile inimii, respiraţia, glandelor endocrine, tonusul muscular, iar frica este cel mai puternic perturbator al acestora. Frica ne crispează mintea, muşchii, articulaţiile ducând la imposibilitatea de a executa optim un exerciţiu fizic.
Printre cele mai eficiente metode pe care le folosesc psihologii în domeniul sportiv pentru înlăturarea blocajelor motrice sau stărilor de anxietate, cauzate de frică, sunt: educarea respiraţiei, trăirea prezentului (aici şi acum), disciplinarea controlului ideativ, desensibilizarea sistemică, dar poate cel mai important aspect de a combate frica este regăsirea plăcerii de a progresa.
Educarea respiraţiei
Stresul cauzat de frică contractă muşchiul diafragmei, astfel respiraţia se accelerează doar în partea superioară a plămânilor ceea ce poate produce hiperventilaţia creierului, vertij, anxietate, panică, hiperagitaţie sau blocaj motric. Respiraţia abdominală relaxează diafragma şi întrerupe şirul gândurilor negative, obţinând un efect de reechilibrare rapidă. De asemenea, îmbunătăteşte eliminarea toxinelor, funcţionarea aparatului cardiovascular, înlătură emoţiile negative, amplifică aportul de energie şi vitalitate. Respiraţia abdominală se poate antrena în timpul şedinţelor de psihologie urmărind desensibilizarea blocajelor emoţionale, formând un reflex ca răspuns la situaţiile stresante. Totodată respiraţia corectă se poate educa foarte eficient prin dispozitivul POWERbreathe, care întăreşte musculatura respiratorie şi măreşte capacitatea de efort.
Pentru partea a doua acestui articol de psihologie, vă invităm să citiţi în următorul număr al revistei Sport Revolution despre cum să trăim cu adevărat în prezent, disciplinarea controlului ideativ, desensibilizarea sistemică sau expunerea gradată şi, de asemenea, despre disciplina unei gândiri pozitive, care nu este o alegere, ci o necesitate pentru a avea succes.










Leave a Reply