Într-o săptămână fără presiunea notelor şi a clopoţelului, în săptămâna “Şcoala altfel” (2-6 aprilie), elevii Şcolii Generale Nr. 58 “Petre Ghelmez” au avut ocazia să fie educaţi în spiritul fair-play-ului şi să înveţe care este comportamentul unui suporter adevărat.
Acţiunea face parte din Proiectul ELYS (Educational Labs for Young Supporters), proiect finanţat de Comisia Europeană pe direcţia Preparatory Actions in the Field of Sport, call-ul EAC/18/2011.
Răspunzând unei situaţii de criză socială, în care incidentele cu violenţă în sport apar frecvent nu numai pe stadioane, ci şi în şcoli şi săli de sport, Comisia Europeană a decis să investească o sumă de peste două milioane de euro în 12 proiecte, selectate din 38 de propuneri, pentru acţiuni de prevenire şi luptă împotriva violenţei şi intoleranţei în sport. Între aceste 12 proiecte câştigătoare, proiectul ELYS reuneşte 15 parteneri (instituţii publice, private şi ONG-uri) din nouă ţări ale Comunităţii Europene (Marea Britanie, Spania, Italia, România, Grecia, Bulgaria, Olanda, Portugalia şi Suedia), fiind condus de filiala din Lombardia a Comitetului Olimpic Naţional Italian.
Scopul proiectului îl constituie alcătuirea şi utilizarea unui ghid de bune practici şi derularea unor acţiuni comune de educare a copiilor între 11 şi 14 ani pentru promovarea sportului ca vehicul de coeziune şi incluziune socială şi combaterea violenţei şi intoleranţei, în intervalul februarie 2012 – martie 2013.
Institutul Naţional de Cercetare pentru Sport, ca organizaţie parteneră în acest proiect, a iniţiat un prim Laborator Educaţional pentru Tinerii Suporteri la Şcoala Generală nr. 58 din sectorul 2.
Astfel, elevii claselor a VII-a au urmărit secvenţe filmate menite să ilustreze semnificaţiile sportului, nevoia unor suporteri care să ofere respect şi suport în cadrul evenimentelor sportive şi au dezbătut implicaţiile negative ale violenţei în rândul suporterilor. Cu ajutorul şi sub supravegherea echipei de proiect, copii şi-au alcătuit propriile bannere şi au compus secvenţe sonore de încurajare, au desenat şi au pictat, căutând să ilustreze semnificaţia sportului pentru fiecare dintre ei. Întrecerea sportivă dintre clase a prilejuit trecerea elevilor, pe rând, din rolul de sportiv, în rolul de suporter, astfel încât să poată experimenta în mod real emoţiile şi senzaţiile în fiecare dintre ipostaze. Copiii şi-au susţinut echipele cu bannere şi imnuri şi au dat dovadă de mult fair-play şi pasiune atât ca suporteri, cât şi ca sportivi.
Metodologia şi materialele educaţionale dezvoltate în cadrul proiectului, fotografii şi materiale filmate de la evenimentele organizate, vor fi puse la dispoziţie de către Institutul Naţional de Cercetare pentru Sport, tuturor entităţilor interesate de această tematică şi care doresc să realizeze proiecte educaţionale (EDU Lab) independente printr-un portal internet al proiectului, care este deja în lucru.
Cei interesaţi de desfăşurarea unui asemenea laborator educaţional în şcoala lor, pot contacta direct Institutul Naţional de Cercetare pentru Sport la adresa de e-mail office@sportscience.ro.










Leave a Reply