Legea educaţiei fizice şi sportului în România, înainte şi după 1989, a statuat rolul acestei activităţi ca una de interes naţional. Acest lucru conferă acesteia cuprindere, concept şi concepţii, precum şi aplicări practice concrete. Şcoala deţine locul determinant în realizarea acestui „program naţional”, cuprinzând întregul tineret pe o perioadă de 10-12 ani şi chiar mai mult, desfăşurându-se atât „intramuros”, cât şi în afara şcolii şi orarului său, respectiv extra şi post-şcolar. În cadrul şcolii se realizează selecţia, iniţierea şi primii paşi pe drumul performanţei sportive, instituţionalizând-o pe cea dintâi
Conceptul trebuie să fie unitar, vizând atât organizarea, cât şi practica activităţii, având însă şi variante diferenţiate, particularizate, ce răspund comenzii sociale actuale şi de viitor în cadrul acestui secol. O serie de tendinţe apărute în acest domeniu impun luarea lor în consideraţie şi a unor măsuri adecvate şi imediate.
Aşa-zisa „sportivizare a lecţiei de educaţie fizică“ stă la baza conceptului modern de educaţie fizică. Tendinţa de generalizare a sportului ca mijloc al educaţiei fizice, cât şi tendinţa de polisportivitate, impun includerea în regimul de viaţă al fiecărui cetăţean, practicarea nu a unui sport, ci a mai multor discipline sportive. Nu pot lipsi din „fondul minimal“ de deprinderi sportive atletismul cu probele de bază (alergări, sărituri, aruncări), înotul, gimnastica individuală, unu-două jocuri sportive de echipă, schiul sau patinajul, tenisul de câmp şi tenisul de masă, o formă de luptă corporală, ciclismul şi canotajul. Astfel, practicarea alternativă a mai multor sporturi sau probe sportive asigură o pregătire multilaterală, oprindu-ne ulterior la o disciplină pe care o practicăm cu caracter permanent, unde căutăm excelenţa.
O altă tendinţă este cea de activitate sportivă independentă sau organizată spontan, în grupuri mici, chiar mixte ca vârstă şi sex, fiind determinată de condiţiile de viaţă civilizată, de petrecere a sfârşitului de săptămână, ce se desfăşoară în aer liber şi în afară localităţii.
A treia tendinţă este cea de competitivitate mai actuală ca oricând, ea depăşindu-şi limitele, ajungând chiar la pasiune. În cadrul ei apare autodepăşirea ce se manifestă şi se desfăşoară între teribilism şi angajarea şi a celor mai puţin dotaţi. Acest lucru impune metode, mijloace şi soluţii speciale. Deasupra acestor tendinţe prezentate planează o întrebare firească: CUM VA RĂSPUNDE ŞCOALA ACTUALĂ ACESTOR PROVOCĂRI? În ce ordine? De la ce vârstă? Cu ce metode şi mijloace, cunoscând că numărul de ore de educaţie fizică este insuficient, programul săptămânal încărcat, numeroasele activităţi extraşcolare se suprapun, apărând şi un număr crescut de tentaţii care devin factori perturbanţi.
Părintele educaţiei sportive este francezul Maurice Baquet, care a pus acest termen în discuţie cu câteva decenii în urmă, el fiind profesor universitar de specialitate, dar şi un practicant al mai multor discipline sportive: fotbal, rugby, atletism, baschet, box, tenis şi pelota bască (petanque), fiind selecţionat în echipa olimpică a Franţei de atletism la Olimpiada din 1936, de la Berlin. A devenit apoi antrenor al echipei de atletism a Franţei şi al echipei Poloniei la rugby. Este modelul polisportivităţii franceze.
În România am avut şi noi asemenea câteva modele: Constantin Herold – atletism, baschet, volei; Popescu Colibaşi – rugby, atletism şi bob; Ionescu Crum – atletism, fotbal, box; Gyorgy Fulop – baschet, polo, hochei; Lia Manoliu – atletism, baschet, tenis de masă; Mihai Flamaropol – fotbal, hochei; Ion Ţiriac – tenis, hochei; Nicolae Chicomban – ciclism, atletism, schi.
Ideile lui Maurice vizau învăţarea din copilărie a trei-patru sporturi, dintre care atletismul, înotul, un sport colectiv, un sport de luptă. Pentru el, sportul şi competiţia trebuiau să formeze nu numai campioni, ci şi buni coechipieri, buni cetăţeni, curajoşi şi devotaţi.
Câteva din ideile sale caracterizează actualul concept de educaţie sportivă. Noţiunea de sportiv este sinonimă cu cea de practicare a mai multor discipline sportive, a le arbitra, a le organiza. Virtuţile sportului trebuie însuşite înainte şi nu după vârsta de 18 ani, iar după iniţierea polisportivă, un sportiv se poate specializa într-o disciplină preferată. Educaţia fizică, astfel, integrată în sport, ca şi celelalte idei ale lui Maurice, au fost preluate de profesorul Robert Merand, unul dintre ideologii FSGT, care a conceput iniţierea sportivă şi în vacanţe, în tabere, în colonii de vară sau de iarnă, realizând şi „joia tineretului“, zi liberă în Franţa în orarul şcolilor pentru practicarea activităţilor sportive.
Merand a mixtat grupele, fetele jucând chiar rugby şi fotbal. Sporturile individuale, alături de jocurile sportive, în aceste colonii, ofereau mult timp pentru învăţarea înotului, judoului, gimnasticii, atletismului. S-a creat un sistem competiţional foarte bine organizat, cu faze pe şcoală, pe cartiere, pe localitate, inter-cartiere şi inter-oraşe, pe departamente. La jocurile sportive, Merand s-a folosit de practicarea integrală a jocului, dar şi de exerciţii tehnico-tactice utilizate în instruirea prealabilă.
Adeptul celor doi francezi şi ideilor lor a fost profesorul universitar Leon Teodorescu, rector al Institutului de Cultură Fizică Bucureşti, care şi-a susţinut teza de doctorat la Institutul German de Cultura Fizică (D.H.f.K.) din Leipzig, realizând viitoarea construcţie a sportului şcolar, care azi devine imperioas necesară sportului românesc. Pentru a răspunde acestor provocări, primul cadru ni-l oferă clasa cu iniţierea şi instituirea unui mini-sistem competiţional încă din primii ani, chiar şi în învăţământul preşcolar, unde specializarea timpurie se impune la gimnastică, înot, patinaj prin începerea mai devreme a acestor activităţi.
Să ne imaginăm la nivelul unei clase realizarea unui campionat, cu etape săptămânale, cu tur-retur, cu promovări şi retrogradări, cu clasamente finale, cu campioni ai clasei, cu recorduri. În aceste condiţii, clasa devine principala verigă a selecţiei pentru sportul de performanţă. Campionatele pe clasă îşi continuă programul, la fel ca cele pe şcoală, pe conferinţe „nord-sud-est-vest“, pe oraşe, pe judeţe şi regiuni, care se vor finaliza cu finalele pe ţară. Un asemenea program, calendar competiţional, poate fi preluat după modelul francez, unde la 43 de discipline sportive se desfăşoară această mini-olimpiadă şcolară a Franţei.
Asupra acestui subiect vom încerca să găsim modelul care să corespundă ideilor prezentate, să găsim soluţiile de practică curentă în şcoala românească, încât să putem asigura sportului de performanţă selecţia instituţionalizată.


















Leave a Reply