Mihai Leu este un nume cu rezonanţă pentru români, fie ei pasionaţi sau nu ai sportului. A fost primul pugilist al României câştigător al unui titlu mondial la profesionişti, deschizător de drumuri pentru Doroftei sau Bute; a fost multiplu campion naţional de raliu, idol pentru toţi pasionaţii sporturilor cu motor. Pe scurt, Mihai Leu este omul cu o viaţă dedicată sportului (a făcut 20 de ani box şi 10 ani raliu).
De curând, Leu a fost numit administrator al municipiului Hunedoara, oraşul său natal, pe care doreşte să-l transforme într-un oraş european. Ne-am întâlnit într-o după amiază de duminică de ianuarie la Hotelul Marshal Garden din Bucureşti, unde am discutat despre proiectele pe care îşi doreşte să le promoveze în viitor şi am rememorat momentele glorioase ale carerei sale de sportiv.
S.R.: Cu ce ocazie prin Bucureşti?
M.L.: Din 29 decembrie sunt „city manager“ (n.r. – administrator) al oraşului Hunedoara. E mult de muncă, deoarece trebuie să adun fonduri pentru dezvoltarea acestui oraş şi din acest motiv am venit la Bucureşti. Poate pentru unii pare ciudat că eu mă ocup de asta, ţinând cont că am fost sportiv. Chiar şi aşa, ştiu foarte bine ce am de făcut.
S.R.: Cum vă descurcaţi în noul rol pe care îl aveţi?
M.L.: Îmi place foarte mult ceea ce fac, e o motivaţie nouă şi vreau să mă implic. Sunt convis că voi reuşi în ce mi-am propus. Principala sursă de venit pentru Hunedoara în acest moment este Castelul Huniazilor, care poate aduce mult mai mulţi bani decât aduce acum. Aici intervin eu, încerc să atrag cât mai mulţi turişti. Trebuie promovat acest obiectiv şi în felul acesta vor creşte veniturile.
S.R.: Beneficiaţi şi de sprijinul Ministerului Turismului în acest proiect?
M.L.: Vreau să contactez pe ministrul Turismului pentru a-i cere ajutorul. M-am întâlnit şi cu doamna Mariana Câmpeanu, ministrul Muncii, cu care am discutat despre ajutorarea copiilor cu probleme sociale din Hunedoara.
S.R.: Pe lângă funcţia de administrator al municipiului Hunedoara, cu ce vă mai ocupaţi?
M.L.: Sunt organizatorul a două etape de Campionat Naţional de raliu, una la Arad şi una la Timişoara. Circuitul de la Arad va fi candidat pentru a intra în Campionatul European, vor veni observatori de la FIA, şi eu sper ca la anul cursa de la Arad să devină etapă a Campionatului European. Raliul Aradului este cel mai frumos din România. Visul meu în viitor este să fac din Arad şi Timişoara locul unde se va desfăşura o etapă de Campionat Mondial.
A devenit arbitru la masă în box
S.R.: Regretaţi că v-aţi retras din circuitul de raliu?
M.L.: Nu mai am timpul fizic să mai concurez. Am rămas alături cu sufletul de raliu, dar parcă mai drag mi-a fost boxul. Aproape de zece ani nu am mai avut niciun contact cu boxul, dar în momentul în care am arbitrat primul meci, mi-am dat seama cât de mult mi-a lipsit.
S.R.: Cum vă simţiţi ştiind că aţi fost primul boxer român câştigător al unui titlu mondial la profesionişti?
M.L.: Am fost primul dintre boxerii amatori ai României care a avut curajul să treacă la profesionişti şi asta m-a ajutat să câştig un titlu mondial. Am plecat pe un drum fără întoarcere, deoarece odată trecut la profesionişti, nu aş mai fi putut să revin la amatori.
S.R.: Cum a fost trecerea de la box la raliu, ştiind că v-aţi lăsat de box din cauza unei accidentări, care v-a impus să cedaţi centura de campion mondial fără luptă?
M.L.: A fost destul de greu, deoarece consumul psihic a fost foarte mare. Slăbeam în două zile de raliu trei sau patru kilograme din cauza efortului mental. Am avut şi multe momente neplăcute în raliu din cauza vitezei mari cu care mergeam. Au fost chiar şi bancuri pe seama mea: „Eram cel mai bun boxer dintre piloţi şi cel mai bun pilot dintre boxeri“. Astfel de bancuri m-au ambiţionat şi astfel am câştigat respectul celor din jurul meu. Cele mai frumoase momente au fost când am devenit campion naţional de raliu.
S.R.: Aţi fi continuat cu boxul dacă nu ar fi intervenit acea accidentare?
M.L.: Cu siguranţă. Sunt şi oameni care mă felicită că am renunţat în plină glorie. Dacă nu ar fi fost acea accidentare, nu aş fi făcut pasul spre raliu.
S.R.: Ce părere aveţi despre starea actuală a boxului românesc?
M.L.: Este bine pentru Federaţia Română de Box că a scăpat de dezafiliere. I-am spus lui Doroftei că se poate baza pe sprijinul meu. Pentru el e foarte important să-şi adune oameni de box din toată ţara în jurul lui, ăsta e marele merit al unui manager, să-şi creeze o echipă redutabilă. Trebuie să atragă copii către sala de box, să promoveze valorile acestui sport în rândul tinerilor şi astfel vom avea mulţi practicanţi. De asemenea, trebuie să se organizeze foarte multe competiţii, pentru că în felul acesta boxerii vor fi mereu în priză şi pot creşte valoric.
S.R.: Revenind la raliu, ce părere aveţi despre Campionatul Naţional?
M.L.: Au venit foarte mulţi piloţi străini să concureze în România şi asta e un lucru pozitiv. Ei aduc sponsori noi, tehnici noi, maşini noi. Activitatea bună a Federaţiei i-a determinat pe aceşti piloţi să vină să participe în Campionatul Naţional şi ei au rolul de a creşte valoarea nivelului automobilismului din România.
S.R.: Când credeţi că va avea ţara noastră un pilot în Campionatul Mondial de raliu?
M.L.: Raul Badiu este un pilot foarte bun şi are şanse să ajungă în Campionatul Mondial. Din câte îl cunosc, el munceşte foarte mult, e talentat şi poate deveni un pilot extraordinar.
S.R.: Revenind la partea de arbitraj în box, vizaţi să deveniţi arbitru de ring?
M.L.: Preşedintele arbitrilor de la World Boxing Organisation (n.r. – Edwin Rodriguez) îşi doreşte să urc în ring să arbitrez. Mi-a promis că vom merge într‑o sală de box şi împreună vom arbitra pentru ca eu să învăţ de la el. O voi lua pas cu pas.
S.R.: Credeţi că Lucian Bute mai are puterea de a redeveni campion mondial?
M.L.: În box un singur pumn poate schimba soarta meciului. Nu e corect să-l judecăm pe Bute după înfrângerea cu Froch. Eu cred că are puterea să redevină campion mondial. În acest moment, îmi pare rău că, în afară de Bute, nu mai avem alţi boxeri profesionişti pe care să ne bazăm. Dar poate noul preşedinte al Federaţiei va schimba situaţia actuală cât mai curând.
Mihai Leu este membru fondator al Federaţiei Române de Automobilism.














Leave a Reply